روش نوشتن پروپوزال

پروپوزال

پروپوزال چگونه کار می کند؟
ایران پیپر به طور کامل نحوه نوشتن پروپوزال را توضیح می دهد. پیشنهاد یک پیشنهاد است. شواهد و مستنداتی برای نشان دادن دلیل خوب یا بد بودن ایده در پروپوزال ارائه شده است.
علیرغم کاربرد گسترده آن در معاملات تجاری و اقتصادی، دامنه کاربرد پروپوزال فراتر از این دو زمینه است. پروپوزال ها توسط دانشجویان و همچنین در زمینه های علمی در سطح شخصی و حرفه ای استفاده می شود.
قبل از شروع: اقدامات قبل از نوشتن
اولین جمله شما سخت ترین قسمت کار شماست. قبل از نوشتن پروپوزال، باید موارد زیر را بررسی کنید:
1. مخاطبان خود را بشناسید

پروپوزال چیست

در یک پروپوزال، هدف این است که خواننده را متقاعد کنیم که یک ایده خاص ارزش دنبال کردن را دارد یا ارزش دنبال کردن آن را ندارد. همتای شما برای این فرآیند بسیار مهم است. آیا آنها صاحب مشاغل هستند؟ دانشگاهی هستند؟ آیا آنها مقامات دولتی هستند؟ اگر طرف صاحب کسب و کار باشید، احتمالاً بر مزایای مالی ایده پیشنهادی در پروپوزال تاکید خواهد شد. برای متقاعد کردن مقامات دولتی به محبوبیت ایده خود، بر محبوبیت آن تأکید کنید.
2. خودتان تحقیق کنید

پروپوزال چیست

با استناد به داده ها و شواهد دست دوم، متقاعد کردن دیگران دشوارتر و وقت گیرتر می شود. از صحبت با کارشناسان و خواندن تحقیقات آنها نترسید.
3. قبل از نوشتن

پروپوزال چیست

قبل از شروع نوشتن، ایده‌های خود را جمع‌آوری کنید. برای ایده های خوبی که به ذهنتان رسیده است، سازمانی را انتخاب کنید.
4. بررسی، بررسی، بررسی

پروپوزال چیست

هرگز نسخه اول یک پروژه را نپذیرید. پیشنهاد خود را بخوانید و از یک دوست یا همکار قابل اعتماد بازخورد بگیرید. این نظرات را در نسخه دوم اعمال کنید.
بخش های اصلی یک پروپوزال
پیشنهاد شما ممکن است قسمت های اصلی را تغییر دهد یا موارد جدیدی اضافه کند. شما می توانید بسته به ویژگی های پروپوزال خود را به روش های مختلفی ترتیب دهید (البته به جز مقدمه و نتیجه):
مقدمه
پیشنهاد
طرح اجرایی
نتایج مورد انتظار
منابع مورد نیاز
نتیجه
1. مقدمه

پروپوزال چیست

مقدمه اطلاعاتی را در مورد پروپوزال ارائه می دهد و موضوع را به مخاطبانی که ممکن است با آن آشنا باشند یا ناآشنا معرفی می کند.
مهمترین بخش پروپوزال این بخش است. موضوع را برای مخاطبان خود توضیح دهید و توضیح دهید که چرا فکر می کنید مهم است. موثرترین راه برای جلب توجه مخاطب، ارائه حقایق، آمار و داستان های جالب و جالب است.
معمولاً در پروپوزال مشکلی برای حل وجود دارد. بهتر است در این مورد روی مشکلی که راه حلی برای آن ارائه می دهید تاکید کنید. شما می توانید با دانستن اینکه چه کسانی هستند، مزایای این پیشنهاد را برای مخاطبان خود توضیح دهید.
2. پیشنهاد

پروپوزال چیست

هدف را در این قسمت مشخص کنید. پیشنهاد فقط باید به طور خلاصه در این بخش مورد بحث قرار گیرد. اگر پروپوزال شما کوتاه است می توانید چند خط را در این قسمت قرار دهید. در این بخش، در مورد نحوه اجرای راه حل توضیحی ندهید.
3. برنامه اجرایی
مراحل ارائه پیشنهاد چیست؟ تا چه حد برای خطاب به مخاطبان آمادگی دارید؟ در این قسمت باید نحوه اجرای پروپوزال خود را توضیح دهید. به این نکات توجه کنید:
آ.مخاطب را متقاعد کنید
علاوه بر اینکه می توانید مخاطبان خود را متقاعد کنید که برنامه شما خوب است، باید آنها را نیز متقاعد کنید که فرد مناسبی برای اجرای آن هستید. برجسته کردن توانایی های خود به موفقیت شما کمک می کند.
بجزئیات
این بخش باید داده ها و اطلاعات کافی را ارائه دهد تا نشان دهد شما در فرآیند پیاده سازی کاملاً مسلط هستید.در عین حال، شما نباید آنها را با جزئیات فنی زیادی خسته کنید.
ص. پیش بینی
به مخاطب نشان می دهد که شما تمام جوانب پروپوزال خود را به دقت بررسی کرده اید و در صورت پیش بینی موانع و مشکلات احتمالی از مشکلات احتمالی پروپوزال خود غافل نشده اید.
4. عملی بودن

پروپوزال چیست

عملی بودن و امکان سنجی اثبات شده برای پیشنهاد شما ضروری است. با استفاده از تجربیات قبلی می توانید تاکید کنید که این پروژه به صورت مشابه قابل اجراست. اگر تجربه قبلی در این زمینه ندارید، درباره آنچه که مخاطبان می‌خواهند بشنوند، تحقیق کنید.
اگر مدیرتان به انجام به موقع کارها اهمیت می دهد، ممکن است تأکید کنید که پیشنهاد شما چگونه بهره وری را افزایش می دهد.
5. نتایج مورد انتظار
اهداف پروپوزال شما باید در این قسمت بیان شود. بخش زیر ممکن است تکراری و شبیه به بیان مزایای پروپوزال به نظر برسد. در این قسمت باید به طور کامل پرونده را ارائه دهید.
لطفاً این قسمت را مانند مزایای پروپوزال ننویسید.
6. منابع مورد نیاز

پروپوزال چیست

آماده سازی این قسمت نیز ساده است. آیا می توانید به من بگویید برای تکمیل پروپوزال خود به چه منابعی نیاز دارید؟ باید به منابع ملموس (کاغذ، کامپیوتر، پول و غیره) و همچنین منابع ناملموس مانند زمان توجه شود.
7. مقدمات انجام شده است
شما باید به مخاطبان خود ثابت کنید که می دانید چه کاری انجام می دهید. اگر آماده به نظر برسید (یا اگر کارتان برای کلاس باشد، نمره بالاتری کسب کنید) احتمال قبولی شما بیشتر است.
8. نتیجه گیری

پروپوزال چیست

نیازی به تکرار تاریخچه مقدمه پروپوزال نیست. اگر تاریخچه پروپوزال در مقدمه ذکر نشده است، خلاصه ای مختصر ارائه دهید. می توانید به طور خلاصه تمام بخش های قبلی از جمله پروپوزال، طرح اجرا و همه دلایل را خلاصه کنید.
9. منابع و مآخذ
در صورت امکان، منابع خود را در تحقیقات و مقالات ذکر کنید.
owlcation
utleystrategies
ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید